Tuesday, October 5, 2010

Puasa Qada...sis ebba....

Salam.....

Akhirnya kembali berblogging.Dah lama jugak rasanya..Selagi aku .Keje di ofis dalam kepala ni banyak..tapi tertangguh kerana tiada lampu hijau bos la..yer lar macam mana aku nak jalan lau bos aku pun tak da..so..sementara bos tarak aku isi masa ini dengan berblogging..tara..hehehehe.Bila pikir pasal blog ni...tak boleh..tak boleh..aku kena ambil sikit masa especially for writing..Ini cara dan medium memberikan pandangan dan berkongsi kisah kehidupan...lagipun jangan hangat-hangat tahi ayam...kata sis ebba..oh aku ada hutang yang belum terlunas dengan sis ebba.nanti aku akan lunaskan jugak....
Citer pasal sis ebba ni rindu lar pada sis ebba..sis ebba ni ex-housemate ku aka..kakak yang aku kenal yang memang sporting morting tahap gaban lar..hehehe...sis ebba ni kakak dari aku..tapi dier punyer matured aku lagi matured ler dari dier.hehehehe ( jgan mare sis ebba nanti bb boy x hensem..hehehe..niki curi ayat dari ur blog..hehehe ).sebab sis ebba ni giler2 skit orangya..tapi best..sebab sis ebba ni sekepala ngan aku...suka cuci mate..a..ka..window shopping..hahaha..Bile diingatkan kenangan ngan sis ebba ni seronok...tapi sekrang cuma boleh melepas rindu menatap blog jer lar sis ebba dah already married...dan dan moved out to kedah..ikut hubbynya abng apit kat sana..Yang lagi meriah sis ebba is born to be umi and abi to abng apit! congrates! to both of them..aunty niki dapat anak sedara..yey!..yey!...aku jadi rapat ngan sis ebba ni sebab hobby sengal kami tu ler..lagipun hubby sis ebba ni pun sporting..malahan aku pun kenal mama mertua sis ebba..hehehe..keje satu bangunan ngan aku..hehehe..selalu jumpe kat lif...tapi aku malu-malu dinosaur ler ckit ngan mama mertua dier...cover..hehehe..Aku berblogging ni pun sebab aku selalu tengok sis ebba nye blog..seronok ler..hehe..tambah2 sekrang semua post sal..bb..lagi ler aku suka..cuma yang tak best dah lama x jumpa sis ebba..sis ebba miss u!..harap2 sebelum mama mertua dier berangkat ke mekah dapat ler aku jumper dier..miss her so much and absolutely nak tengok tummy yoyot dier tu..hehehe..( sekali lagi..sis ebba..jgan mare..nanti bb x hensem..hhehe)..buat sis ebba..pe2 pun i' will pray the best for ur new coming bb...and live with ur hubby happily ever after..heheheh
Ok..a bit story about sis ebba..hehehe..saja nak share..she's one of my close friend...rindu..oh...mesti sapa2 yang terbaca post kat atas tertanya2..naper ler aku ni tetiber jer post pasal puasa qada...hehehe..yup sekarang musim semua orang membayar hutang..dengan erti kata lain puasa qada...yer lar mood puasa masih ada lagi dan sistem usus kita pun masih dalam proses membetulkan momentumnya..Jadi ramai lar yang mengambil kesempatan untuk melunaskan tanggungjawab yang merupakan salah satu dari tuntutan dalam rukun islam ni..ha..jangan pulak tak tahu berpuasa di bulan ramadhan ni rukun islam yang keberapa?..hehehe..ni kena masuk kelas fardu ain balik ni. Orang yang kebiasaannya diberikan kelonggaran terpaksa tidak berpuasa di bulan ramdhan ni adalah kaum wanita yang uzur (datang haid atau nifas), wanita yang menyusu anak,,wanita mengandung yang memudaratkan berpuasa..dan mereka yang sakit yang memudaratkan mereka jika berpuasa...Jadi mereka-mereka ni dibenarkan berbuka puasa di bulan ramadhan dan bagi mereka yang datang haid bukan dibenarkan tapi diwajibkan berbuka puasa..sebab puasa mereka dah terbatalkan dengan secara rasminya..Maka itu lah sebab mengapa ada segolongan kita yang perlu mengqadakan puasanya selepas ramadhan...pergh..berpeluh aku macam ustazah plak..hehe..x da lar..aku rasa ni adalah pengetahuan asas yang semua orang akan tahu mengenai fardu ain..jadi lau ader cerita2..ini yang kurang tepat maka diharapkan ada yang boleh bantu aku memperbetulkannya...
Time tak puasa masa ramadhan tu semua orang kata best..tambah2 kaum adam yang sengal2 ni...ada yang kata..wah! best lar ko..dapat cuti puasa jugak..kitaorang ni..kena puasa penuh..Bagi kaum adam yang berkata seperti tu..meh aku luku skit kepala korang..hahaha...apa lar..Kita hanya diberi kelonggaran sewaktu ramadhan tapi puasa di bulan ramadhan tu suatu amalan yang wajib jadi kita kena menggantinya balik atau mengqadakan balik..apa yang bestnya!..kena puasa jugak..dah lar lepas ramadhan..dimana semua orang dapat makan dengan bebas di siang hari..maka anda bayangkan betapa seksanya menahan nafsu makan ni...tengah2 semua makanan terhidang..huhuhu...yang tak seronok jugak bulan ramadhan kan bulan seribu rahmat..maka terlepas lah juga mereka ni untuk mempertingkatkan amalan kerana mengalami keuzuran..lagi2..yang kena time sepuluh malam terakhir ramadhan..maka bagi aku sebenarnya mereka yang dapat berpuasa penuh di bulan ramadhan tu lagi bertuah dari mereka yang terpaksa meninggalkan tu..so fikirkan lah..setiap hukum hakam yang Allah tentukan pada manusia ada pro and kontra nya..Jadi kita pikir-pikirkan....dan kita beramal ...( ni cuber teka quote sapa ni..sapa..yang dengar radio ni mesti tahu punyer..hehehe..
Aku,alhamdulillah dah berjaya melunaskan sebahagian dari hutang qada puasaku..cuma ada beberapa hari jer yang aku x berkesempatan melunaskannya lagi..huhu..kena rehat perut jap..kasi isi makan plak..tapi aku berazam ler jugak nak habiskan sebelum tahun depan..nanti lagi ler liat nak qada ni...Bila liat maka ramai ler yang nak membayar fidyah ni pulak..heheh..Citer sal fidyah ni..adalah denda..kalau korang masih tak qada puasa ditahun lepas..puasa tetap kena qada lagi...tapi up lagi dengan denda yang dipanggil fidyah..Fidyah ni denda yang berupa secupak beras untuk fakir miskin...huhu..cuba bayangkan kalau setiap tahun kena tertinggal puasa qada..bring forward tahun depan...berapa banyak fidyah yang kena hutang tu..Jadi dari mengelakkan jadi macam tu baik lah kita qada puas kita ni siap2..kita pun tak pening nak kira cupak..hehehe..ok aper..sambil2 puasa leh kurangkan skit spare-spare tyre yang ada..hehehe..
Oh, panjang betul post aku kali ni..tapi tak pe sedikit perkongsian ilmu yang aku rasa tak rugi pun...kalau ler ada maklumat aku yang rasanya tak berapa tepat..tegur-tegurlah hamba ni..hehe..sebab aku ni hanya hamba Allah yang khilaf yang tak pernah jemu untuk mencari ilmu..hehehe..time to stop blogging....kena ambil feel untuk sambung keja pulak...hehe..dada

2 comments:

  1. wah!!~ so sweety... hahahaaha!!!~
    ehem2.. nnt i calling2 u la dh smpai..posing puas2 cos dh blk ktn terus smpai bersalin..sob..sob..tQ niki..lebiu..muahhhxxxss

    ReplyDelete
  2. hehehehe..no problem my dear i'll be waiting for that..huhuhuh..x sempat lar nak tengok wazan junior..tapi x pe..blog kan ader..hehehehe

    ReplyDelete