Saturday, October 9, 2010

Amalan ziarah.....

Salam...

Again in blogging...Alhamdulillah akhirnya terlunas jua keinginan aku mencoret sepatah dua coretan dalam blog ini. Bukan nak buat diari terbuka. Tak da pun kisah-kisah peribadi sensitif..sekadar perkongsian kehidupan yang mana mungkin boleh dijadikan ..perkongsian dengan semua yang mengenali diri ini..hehehe..chewah..tetiba jer jiwang karat..tak da apa2 pun yang istimewa..nak bukak post blog ngan lebih puitis skit..bab kata nai baru sesuai ngan hantu novel cam aku ni..

Alhamdulillah again..my responsibility to generate relation with sedara mara aku kat sini akhirnya terlunas juga..Dapat lar aku melawat pak cik aku, ayah chik..kesian jugak dah berumur ayah chik..dah tak segagah dulu..kiranya ok ler dier masih mengenali aku..x da uzur benar cara-cara orang tua bagi aku dah cukup sihat.Hari ni kat rumah ayah chik cik chik menjamu aku ngan tapai pulut ngan pulut bakar..Hehehe..memang semua based pulut ler..cik chik masak memang best..yer ler orang kelantan yang veteran baya-baya kakak dari mak aku memang handal bab-bab memasak ni..setakat makanan tradisional biaser ni semuanya dalam tangan lah..hahaha..tapi yang muda ni tak sehebat mereka ler..aku yang generasi pelapis ni dari segi makanan tradisional yang aku boleh masak pun yang dah agak moden dah macam puding buih,puding diraja dan roti jala..kalau macam jala mas, buah tanjung atau pauh dilayang ( ni semua nama kuih yer..bukan salah ayat..hehe) tu memang x reti den..hehehe..mak aku pun masih tak boleh masak ngan sempurna kuih-kuih tradisional ni..Dan kalau aku jumpa sapa-sapa kerabat muda macam aku ni memang aku respek ler..hehe. Berbalik pada cerita ziarah aku ni..sepanjang ziarah mereka ni ader ler aku bertanya khabar anak-anak ayah chik..yang aku kenal pun kak fathihah ler sebab pernah beberapa kali jumper dier.Yang lain..aku memang tak kenal sangat..sebab anak-anak dier semuanya membesar kat KL ni..cucu-cicit dier x usah kata ler memang aku x kenal ler..Tapi memandangkan ayah chik ni ikatan sedara aku masih teramat dekat lagi..ma dan abah aku memang mintak aku jenguk diorang..walaupun diorang pun x da ler jenguk aku..Kata ma, tak pa amalan ziarah ni tak berbalas..yang penting niat nak tengok orang-orang tua ni betul.

Memang pun, amalan ziarah ni dah makin kurang dalam masyarakat kita sekrang..Rasanya, anak-anak muda macam aku ni lar yang kena memainkan peranan yang penting..Kita generasi muda ni kalau tak mendekatkan diri ngan genersi veteren ni..sampai biler kita tak dapat mengeratkan sillaturrahim..Itu part yang penting sebenarnya...Baru lar ukuwah sesama umat tu akan semakin teguh. Maka makin bersatu ler masyarakat kita..Itu lar senario sekarang..kurangnya amalan ziarah ni terutama masyarakat bandar ni buatkan masyarakat bandar kurang ikatan ukuwah sesama masyarakt..macam mana lar nak kenal jiran sebelah kalau bertegur sapa pun tak pernah..Itu yang sampai kadangkala..kita tak sedar jiran sebelah rumah kita tu ok ker x..Lain di kawasan kg..di daerah2..ikatan kekeluargaan dan masyarakat memang kuat..gotong-royong, amalan ziarah tak pernah luntur..Apa bendanya semuanya dibuat bersama masyarakat kg.Maka sebab itu lar apa yang mereka lakukan semuanya cepat dan tepat..Tapi dibandar semua ni tak da..Masing-masing ahli masyarakat..sibuk menyelesaikan masalah masing-masing.Tak da masa untuk mengeratkan ukuwah..dan meramaikan kawan..mmmm..senario ni ler yang membuatkan aku lagi suka tinggal di kg.Kita rasa lebih selamat..lebih terjamin..dan rasa ada ikatan antara masyarakat. Moga harap-harap program dan aktiviti yang dijalankan dikawasan kejiranan dibandar ni dapat mengukuhkan ikatan masyarakat kita..

Oh..time to stop..aku ni asyik mengarang..tak sedar  dah menginjak jam 2.00 pagi..Anyway..hari ni aku tamatkan hari dengan ceria..aku sempat berjalan-jalan juga ler sekitar damansara..hehe..sempat tengok citer lagi..Jangan Pandang Belakang Congkak 2..sekali-sekala..bukan selalu ader teman nak keluar. Next time belum tentu aku berkesempatan nak keluar ngan nai lagi..Ni pun nasib baik hubby dier bagi..hehehe tima kacih en. epul...Time to zzzzzzzzzzzz..already..besok aku kena bangun awal ler jugak..nak ker law firm nak lunaskan kerja sekolahku..harap semuanya berjalan lancar esok..amin..dada...

No comments:

Post a Comment